24 mei 2012, dag 8, Springbachmuehle (Belzig) – Berlijn, 92 km

Iets minder warm dan gisteren gelukkig…Fantastisch fietsweer!
Na een heerlijk ontbijt tegen half tien vertrokken voor de laatste etappe.
Bij het ontbijt een solo fietster ontmoet die de R1 in Delft was begonnen en als einddoel een bezoek aan haar zus in Berlijn heeft.
We fietsten door het Naturpark Hohe Flaeming, graanvelden omzoomd met rode klaprozen en blauwe korenbloemen, bossen en schilderachtige dorpjes. Ook hier viel het ons op hoe stil het overal was: geen verkeer, en geen levende ziel te ontdekken in de dorpen.
Bij de al eerder genoemde Kleingaertnereien daarentegen wel, men zat heerlijk in de schaduw de krant te lezen dan wel was bezig boer of boerin te spelen.
Bij Beelitz/Fichtenwalde even moeten zoeken naar de juiste weg, waarschijnlijk vanwege allerlei recente Autobahnwerkzaamheden waardoor toegangswegen wat anders liepen.
Dankzij de Garmin GPS wisten we feilloos via allerlei obscure bosweggetjes weer op de route te komen.
En opeens reden we dan langs de eerste meren die de agglomeratie Berlijn omzomen en werd het navenant drukker, levendiger. Veel jachhavens, stranden, Gasthoeve en Hotels.
Gelunched op een terras aan het water.
Verder langs het water richting Potsdam. Waar Joke perse een ommetje wilde maken naar het slot Sans Souci. Omdat het verboden was daar met de fiets te komen, heeft Guus op de fietsen gepast en deed Joke een solo excursie te voet.
Voor ons gevoel waren we nu toch vlakbij Berlijn, maar er volgde nog 20 km door schitterende natuur, langs de oevers van meren en door parken en bossen.
Eindelijk maar toch kwamen we in Charlottenburg dan terecht op de allee die als een streep van vele, vele kilometers uitkomt bij de Brandenburger Tor.
Maar een paar km eerder sloegen wij af naar Alt Moabit voor ons hotel Les Nations aan de Zinzendorfer Strasse. Vriendelijke ontvangst, prima plek voor de fietsen. alt Moabit is een levendige multicultiwijk, waar wij heerlijk bij een Italiaans Restaurant gegeten hebben.
De receptie van het hotel was zo vriendelijk de email te printen die ons verzoek bevestigde dat wij toestemming hebben om de Reichstag Koepel morgen om 1000 uur te bezoeken! Op de fiets er naar toe uiteraard.

Wel, het eerste tussendoel, Berlijn, hebben we bereikt. Dit traject hebben we toch wat onderschat omdat het vorige jaar super makkelijk ging om naar Detmold te fietsen.
De Harz vormde een pittig onderdeel en we hadden onze etappes toch wel iets te lang gemaakt.

En we gaan zsm uiteraard aan deze beschrijving wat gemaakte fotos toevoegen…

Van de zomer dus verder, van Berlijn naar Litouwen!

2 reacties op 24 mei 2012, dag 8, Springbachmuehle (Belzig) – Berlijn, 92 km

1. Zoonlief zegt:

Geweldig pap en mam! Geniet maar lekker van de welverdiende ‘rust’ dagen in Berlijn! Liefs

2. Hallo Joke en Guus. Fijn dat jullie zo goed de tour hebben volbracht. Wij hebben de Harz ook nog in de benen zitten. We zijn erg benieuwd naar het vervolg van jullie tour. Wellicht doen wij de tour ook nog wel, maar wachten eerst even hoe jullie ervaringen zijn. Wij schieten ook al aardig op naar Praag. Groetjes van Geert en Anneke.