16 juli 2013, Narva Josuu (Estl.) – Kotly (Rus. fed.), 76 km

Half bewolkt, een regenbui, steeds zonniger, 19*

Hotel Yes ligt bijna op de hoek waar wij naar rechts moesten afslaan om langs de rivier de Narva naar de grensstad Narva te gaan.
Aan de overzijde van de rivier ligt dus Rusland! Langs dit stuk veel monumenten ed. van WO2, maar ook uit de oorlog tussen Zweden en Rusland van 1700.
Daar stond die dan, de T34 tank, als bewijs dat daar de Russen eindelijk door de Duitse verdediging braken!
De route maakt een soort lus door Narva, in de verte konden we de grens zien met aan de Estse kant de enorme Hermannsvesting. Op de ander oever ligt de zo mogelijk nog imposantere vesting Iwangorod.

Bij de grensovergang, bestaande uit een Estse post aan de ene kant van de honderden meters lange brug en een Russische post aan de andere kant, worden fietsers gezien als voetgangers en moeten dus lopen. Lange rij voetgangers voor ons aan de Estse kant, door een soort gebouwtje met een sluis met fiets en al.
Toen we daar uit kwamen regende het pijpestelen. Tijdje geschuild toen toch maar met de poncho aan naar de Russische kant gelopen, waar het weer droog werd!
Vrij norse dame in een hokje die een beweging maakte waaruit we konden opmaken dat we weer uit de rij moesten om een immigratiekaart in te vullen. Daarna gebaarde een andere Kenau dat we de fietstassen open moesten maken. Na een graai daarin mochten we dan door. Eerste prioriteit was om Roebels te pinnen. Dat lukte vrij snel, aan de route in de stad zagen we aan de rechterkant een bank.

Daar gingen we dan, over de autoweg M11. Van te voren wel wat nerveus hoe dat zou gaan. Het was uiteraard niet leuk fietsen, maar we voelden ons wel redelijk veilig vanwege de brede berm. Voordat we het wisten doemde Kingisepp al op voor ons. Mooi beeld: de brede rivier de Luga en het silouet met o.a. de koepels van de orthodoxe Heilig Kruis kerk.
Bij die kerk, waarom heen verschillende daklozen zaten of lagen, onze lunch opgegeten.

De stad uit via de route uit het R1 gidsje van Detlev Kaden.
Daarna weer een stukje op de M11 tot de afslag naar Kotly, direct na de spoorovergang. Op grote schaal is men in dit gebied bezig met grote infrastructurele weg en waterbouw werken vanwege de aanleg van de haven Ust Luga.
Wij hebben, in afwijking van het R1 gidsje, besloten om naar Kotly te fietsen omdat we daar een overnachtingsmogelijkheid hadden gevonden. Dat betekent dat we de volgende dag nog ‘ maar’ circa 95 km naar Peterhof hoefden te doen, ipv. bijna 120 km als we in Kingisepp zouden hebben overnacht. Hotels op dit traject zijn buitengewoon dun gezaaid…

De P42 naar Kotly was prima te fietsen ondanks het toch wel frequente vrachtverkeer. We passeerden veelal troosteloos aandoende bebouwing. We passerde de kruising met de P35, de weg die we morgen naar Peterhof zullen nemen en waar de route uit de R1 gids zich weer bijvoegt, en bereikten al gauw Kotly. Ook in dit gedeelte enorme bouwwerkzaamheden: nieuw stuk autobaan in aanleg, viaducten, afslagen etc.

Maar waar was het hotel? Een voorbijgangster kon het niet vertellen. Toen we dachten Kotly al uit te zijn, en dus het hotel voorbij, zagen we een weggetje met wat huizen. Dit was Kotly, compleet met een prachtige orthodoxe kerk. Weer gevraagd naar het hotel, weer : nooit van gehoord… Uiteindelijk zagen we een wat vervallen bord met de naam van het hotel (Ust Luga) en wezen een paar mannen naar rechts. Ergens in de bocht van het weggetje zagen we een soort fabriekscomplex, met een roestig toegangshek en een vervallen portiersgebouwtje. Naar binnen gestapt, ons keurig voorgesteld, maar: men had nog nooit van ons gehoord! Er werd een jonge man bijgehaald, die bevestigde dat je hier kon slapen, maar ook hij had nog nooit van ons of van de bookingsite gehoord….Na wat getelefoneer werden we goedgekeurd, het hek werd geopend, de jongeman liep met ons mee naar een groot gebouw op een wat vervallen terrein. Binnen de formaliteiten geregeld, afgesproken wanneer we het avondeten en het ontbijt konden nuttigen. We kregen een grote kamer met 4 bedden met schone lakens en slechte matrassen, een schoon toilet en douche. Verder was alles gammel en met houtjes en touwtjes aan elkaar gemaakt zo leek wel. Nauwelijks gordijnen, dus veel en erg vroeg licht (we zitten al aardig noordelijk!).
In de kantine serveerde de kokkin een zeer eenvoudige maar voedzame maaltijd, we waren de enige gasten die daar aten. Af en toe liep een man in werkkleding binnen om een maaltijd in de magnetron te stoppen. Detlev Kaden had gelijk: dit is een onderkomen waarvan met name arbeiders die aan de bouw van de haven van Ust Luga werken, gebruik maken.
De buren naast ons waren zo te horen stomdronken en hebben de hele nacht luidkeels daarvan blijk gegeven. Toch hebben we nog wel een paar uurtjes geslapen. De balans opmakend: zeer eenvoudig onderkomen, fijn dat je daar goedkoop kan eten wat de pot schaft en fijn dat de afstand van deze locatie naar Peterhof slechts 95 km is…

20130717-191559.jpg

20130717-191642.jpg

20130717-191724.jpg

20130717-191815.jpg

20130717-192021.jpg

12 reacties op 16 juli 2013, Narva Josuu (Estl.) – Kotly (Rus. fed.), 76 km

  1. Noor zegt:

    Beste Guus en Joke,

    Op een regenachtige rustdag in Birzai kom ik jullie ‘ toevallig ‘ tegen op internet. Ook ik ben onderweg naar St.Petersburg maar niet via de R1.
    Prettig om te lezen wat mij staat te wachten aan de Russische grens. Begin Augustus arriveer ik in St.Petersburg.
    Veel plezier daar en een prettige reis terug.
    Met een hartelijke fietsgroet van Noor

    • guusenjoke zegt:

      Hallo Noor, leuk zo’n onverwachte reactie!
      Wij hebben net ons eerste ommetje in St Petersburg gemaakt: wat een stad!
      Jij bent nu in Litouwen begrijpen we. Waar ben je begonnen te fietsen?
      Als je bij Narva de grens over gaat en bij de Russische post komt, is het wellicht handig, als er een rij voor je staat, om even naar voren te gaan en bij het loket al de immigratiekaart te halen (er ligt daar een heel stapeltje voor het grijpen) en alvast in te vullen, dan kan je die zo afgeven als je aan de beurt bent.

      Fijne fietstocht, geniet ervan!
      Hartelijke groet, Guus en Joke

      • Noor zegt:

        Leuk dat jullie een reactie gaven. Inmiddels ben ik in Valka en morgen dus Estland.
        Ik ben in Nederland begonnen en nu bezig aan week 5.
        Bedankt voor de tip bij de grensovergang in Rusland.
        Het was mijn bedoeling om in Velosovo te overnachten maar nu ik las dat Kotly ook een optie is vroeg ik me af waar ik dit kan reserveren. De weg lijkt me wat prettiger rijden.
        Hoop dat jullie van Sint Petersburg hebben genoten. En misschien nog wel. Ik verheug me er ook op.

        Fietsgroet van Noor

      • guusenjoke zegt:

        Hallo Noor, wij zijn inmiddels weer thuis!
        Je kan via de russische bookingsite ostrovok.ru/ (ook in het engels) reserveren. Goed op de kaart kijken waar het ligt, wij hadden wat moeite het te vinden. Het gebouw ligt in een fabrieksachtig complex, met portiersgebouwtje en een toegangshek. Wij moesten even aandringen, want ze zeiden van niets te weten…
        Eenvoudig onderkomen, wel schone bedden, toilet en douche. Je kan opgeven als je met de pot mee wilt eten.
        Wij hebben op de site, bij ‘ over de fietstocht’ ook wat info staan over Pulkovo airport.
        Wij wensen je nog heel veel plezier!!!
        Hartelijke groet, Guus en Joke

  2. Hans zegt:

    Beste Guus & Joke,

    Waren jullie in dit hotel?
    https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=ru&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fust-luga-hotel.com%2F
    (Ja, het is een Russische webstek, maar ik heb hem meteen maar in Google-Translate gestoken)

    Als ik de foto’s daar zo bekijk dan zijn ze binnen een jaar wel heel erg opgeschoten met vernieuwen of jullie waren toch heel ergens anders.

    Jammer dat “Noor” nu verwijst naar Sanoma, want was wel benieuwd naar haar hotelervaring.

    Als jullie weer gaan fietsen: Veel Plezier!
    Vriendelijke Groeten!

    • guusenjoke zegt:

      Beste Hans,
      ja, dit was het hotel in Kotly (in de regio Kingisepp) waar wij hebben overnacht.
      De foto’s herken ik: die geven een fraaier beeld dan de werkelijkheid…
      Het is een soort pensionaat in een kazerneachtig gebouw achter een fabriekspoort.
      De gasten bestaan vooral uit arbeiders die aan de haven Ust Luga, een 30 km verderop, werken.
      Eenvoudige kamers met hele eenvoudige/goedkope bedden, mogelijkheid tot (eenvoudig eten en ontbijt).
      Geboekt via de site ostrowok.ru (kan ook in het Engels).
      Kortom, een ‘hotel’ waar een eenvoudig bed staat en verder niet veel bijzonders….

    • Noor zegt:

      Hallo Hans,

      Na de grens van Narva heb ik uiteindelijk overnacht in Gostelitzy. In Estland heeft een dame van het toeristenburo dit voor mij geboekt. Bij navraag zat het hotel in Velosovo vol.
      Gostelitzy heeft een Spa hotel met super service. Het ligt ongeveer nog 6o km vanaf St Petersburg.

      Veel fietsplezier.
      Groet van Noor

  3. Hans zegt:

    Beste Guus & Joke en natuurlijk ook Noor,

    Hartelijk dank voor jullie reacties! Daar heb je tenminste wat aan. Er gaat niets boven de praktijk hoeveel boeken over reizen je ook leest. 8-))

    Mag ik jullie drie nog even lastig vallen met een heel specifieke vraag. Ik heb vrienden die verwoede fietsers zijn en rustig naar Rome peddelen. Ik deed hun het voorstel om eens de R1 te proberen naar St. Petersburg. Laatst waren we bij ze op bezoek en ze zeiden dat hun volwassen kinderen hun dat sterk afraden vanwege het gevaar op de weg. Hele bezorgd om paps en mans en dat siert ze.

    Toevallig vroeg iemand anders mij in een heel ander verband ook naar een fietsreis naar St. Petersburg. M.n. ook betreffende het potentiële gevaar op de weg.

    De gemiddelde Rus lapt alle regels aan zijn laars en stort zich steeds met ware doodsverachting in het verkeer, slechts gewapend met een dashcam om te bewijzen dat het niet zijn schuld is.

    Dat is geen leuterkoek, want ik heb nogal wat reiservaring in Oekraïne en heb de dood op een goed moment in de ogen gekeken. Mijn vrouw vind het ook maar niks, als zijnde Russin/Oekraïnse, kent ze haar pappenheimers nog beter dan ik.

    Goed mijn vraag. Vanaf de grens van Estland tot aan St. Petersburg hoe moeten we ons dan de weg voorstellen, qua rijbanen. Hoeveel ruimte heb je als fietser daadwerkelijk? Komt dat neer of komt dat (vrijwel) overeen met wat we op de laatste foto zien? Een tweebaansweg met aan iedere kant een verharde strook en dan meteen gras. Is dat waarop je daadwerkelijk kunt rekenen. Een metertje breed dat dwingt tot achter elkaar rijden?

    Is er nog verschil met de Baltische staten en Kaliningrad qua ruimte om te rijden, of moeten we ons ook zoiets, of iets anders voorstellen?

    Alvast weer bedankt voor jullie reactie!
    Vriendelijke Groeten, Hans
    PS @Noor
    Ah, mooi, met de nieuwe “Noor”-link kom ik nu op je eigen weblog terecht: Leuk!

  4. Noor zegt:

    Goedemorgen Hans,

    Vanuit een nat Tarnow nog even een reactie. De weg vanaf Ivangorod tot Peterhof /St.Petersburg vond ik prima fietsen. Ruime strook aan de zijkant en zelfs ontspannen rijden. De drukte en vooral oppassen geblazen begon richting centrum van Sint Petersburg. Ze rijden daar de vouwen uit je fietsbroek. Dus net wat Guus en Joke schrijven; via trottoirs, parken, etc.
    Maar misschien ga jij het wel anders ervaren. Ik lees het nog wel.

    Ps. Ik heb geen R1 gevolgd maar zelf een route uitgezet en deze is voor herhaling vatbaar. Af en toe kwam ik de R1 tegen.

    Geniet Hans en veel plezier!

    Noor

    • Hans zegt:

      Hoi Noor,

      Nou, dat is nog eens een ras antwoord. Fijn!

      Op jouw webstek heb ik je route gezien en die wijkt inderdaad af van de R1.
      Zal die route van jou op de kaart eens na gaan lopen. Eens kijken wat er met Google Street View te zien is. De informatie hier speel ik door aan de anderen die naar Sint Petersburg willen.

      Vriendelijke Groeten, Hans

  5. guusenjoke zegt:

    Hallo Hans, ik zie vandaag pas je reactie..
    Ons viel het fietsen van de grens bij Narwa naar St Petersburg erg mee: eerst een stukje langs de M11 (uiteraard: achter elkaar rijden!), dan na Kingisepp een rustige secondaire weg, weer naar de M11, en al na een paar km linksaf, de P35, rustig, maar wel regelmatig vrachtverkeer naar de haven Ust Luga, na een km of 20 rechtsaf (rechtdoor: naar onze overnachting in Kotly, pensionaat Ust Luga), de P42 op. Eerst spiegelglad asfalt, daarna een wat slechter wegdek, maar een buitengewoon rustige secondaire weg, tot vlak voor Petershof. Het stuk Petershof-St Petersburg viel reuze mee omdat wij dat grotendeels op de stoep, op paadjes in parken etc hebben gereden.
    In Petersburg zelf eerst kilometers secondaire weg, rustig en veilig, daarna werd het uiteraard drukker. Het viel ons niet tegen, geen nare situaties meegemaakt…

  6. Hans zegt:

    Alweer bedankt: een ander R1 plannenmaker die ik ken, vroeg mij met name naar de veiligheid, daar past jullie antwoord uitstekend bij! Heel fijn!

Laat een reactie achter op Noor Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s